Director: Silviu POPESCUMarti, 7 octombrie 2014
Titlurile zilei
Prima pagina  

Articole
Economic  
Politic  
Local  
Liber  
National  
Sănătate  
Actualitate  
Cultura  
Turism  
Utile  
IT & C  
Retete  

Sondaj











Politicizarea și bugetele insuficiente dar și factorul cultural: cauzele invocate de administratorii publici în calea bunei guvernării la nivel local



Parcurgând jumatate din perioada de implementare a unui proiect de bună guvernare - „Aplicarea PMI în România” - proiect finanțat de Ministerul de Externe al Olandei, cinci administratori publici și delegați din primăriile Piatra Neamț, Medgidia, Sector 3 București, Prundeni și Satu-Mare au prezentat Ministerului Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice, într-o întâlnire de lucru, rezultatele parțiale obținute și principalele concluzii din cadrul proiectului.

Contextul în care vorbim de buna guvernare și politici publice este acela în care în România nu există un management performant la nivel instituțional, orientat către obiective măsurabile, iar execuția bugetară se face preponderent din perspectivă contabilă fără a se monitoriza efectiv îndeplinirea unor indicatori de performanță. Concluzia aparține proiectului SCAP 2014-2020. În plus, în ciuda investițiilor în actul administrativ realizate atât înainte de aderare cât și după 2007, performanța statului român în clasamentul Bancii Mondiale privind eficiența administrativă este cea mai slaba dintre toate țările membre UE și s-a deteriorat simțitor în ultimii 3 ani de la scorul de 46 la 43,5 in anul 2012. Mai mult, ne confruntăm în continuare cu deficiențe atât la nivel central cât și local în planificarea strategică a politicilor publice și cu o slabă corelare a acestora cu alocarile bugetare.

În cadrul proiectului „Aplicarea PMI în România” neajunsurile de mai sus au fost observate și subliniate de nenumerate ori atât de către administratorii publici ce participă în sus-numitul proiect pilot cât și de experții olandezi ce îi asistă în aplicarea unui instrument de bună guvernare pentru administrația publică locală dezvoltat și aplicat în ultimii 20 de ani în Olanda – PMI (policy and management instrument).

Practic, valoarea adaugată pe care o aduce acest proiect față de altele este că nu oferă doar o strictă formare în buna guvernare – metoda ce s-a dovedit de nenumarate ori limitata ca impact, ci ulterior formării, administratorii publici sunt asistați în formularea, dezvoltarea, implementarea și raportarea unor măsuri de politici publice concrete în propria instituție. Instrumentul utilizat – PMI- reprezintă practic o succesiune de etape ce sunt parcurse în actul administrativ ce este inițiat prin traducerea dorințelor politice de la nivel local într-un  plan de politică multi-anuală cu obiective clare, măsurabile și bugete multi-anuale bine calibrate. Aceste planuri de politică sunt transferate în planuri anuale la nivel departamental în instituția publică și sunt urmate de implementarea propriu-zisă. În ciclul PMI urmează ulterior implementării raportarea relativa la obiectivele propuse de jos în sus, de la nivelul  departamental de două ori pe an la cel de politică publică anuală și multi-anuală și la 4 ani la nivelul unui mandat politic.

Fiecare administator public, respectiv primărie și-a ales un domeniu pe care să aplice instrumentul de management și politică (PMI) cu singura mențiune că în comuna Prundeni calibrul mai mic al activității primăriei va permite aplicarea PMI la nivelul întregii instituții. Astfel, în Piatra Neamț PMI este aplicat în domeniul turismului la nivel de municipiului, în Medgidia în demararea activității unui parc industrial, în Sectorul 3 în realizarea unui centru de comunicare și tehnologia informației, iar în Satu-Mare în domeniul infrastructurii.

Principala provocare de care atât administratorii publici cât și experții olandezi s-au lovit concret a fost aceea ca dorințele/promisiunile politice nu sunt asumate până la sfârșitul mandatului de către politicienii locali; acestea nu sunt puse pe hârtie și urmărite sistematic și nu reprezintă date de intrare pentru politicile publice locale. Practic politicile publice locale lipsesc, iar timpul dedicat pentru planificare pe de o parte și raportare și control pe de alta sunt mult prea mici față de ce recomandă bunele practici în domeniu. Funcționarii publici sunt captivi în activități de aplicare a legislației în vigoare, aplicarea modificarilor legislative, a proiectelor mai mult sau mai puțin realiste și/sau eficace aprobate de către factorii politici decizionali. Toate acestea se întamplă în contextul unui buget local subdimensionat pentru proiectele promise comunității în campaniile electorale și în condițiile în care plata și motivarea funcționarilor publici și a personalul instituțiilor publice sunt la un nivel foarte scazut,  iar condițiile de muncă implică existența unor rețele de capital social negativ.

Curierul de Râmnic
Abonamente
Publicitate
Contact

Informații
Ramnic Tube
Sitemap
Arhivă
Newsletter
Anunțuri
Curs valutar
Dicționar
Jocuri
RSS 2.0

Imagini din
Râmnicu Vâlcea
Panoramă
B4U Râmnic








©2006-2010 SC CITYMEDIA SRL. Toate drepturile rezervate.Design și programare: Datagram.roDespre noi :: Termeni si condiții :: Contact
free counter with statistics